مهندس آثاری مشاور ترافیک شهرداری یزد  :

رشد چهار برابری پلهای عابر پیاده شهر یزد طی دو سال گذشته و استمرار این روند با اجرای 15 پل عابر پیاده در سالجاری توسط شهرداری یزد  

یزدفردا :مهندس آثاری ضمن اعلام خبر فوق  افزود :تا پایان سال 1384 تنها سه پل عابر پیاده در شهر یزد نصب شده بودکه جوابگوی تردد عابر پیاده از معبر های شهر نبود .و در بخش حادثه دیدگان تصادفات ما  تلفات انسانی   بسیاری که ناشی از برخورد وسائط نقلیه با عابرین پیاده بود را شاهد بودیم  ودر جهت ایجاد امنیت تردد عابرین پیاده تلاش شهرداری در این بخش معطوف به گسترش ایجاد شبکه های امن هوائی شد .

مهندس آثاری ضمن اشاره به نصب 12 عدد پل هوائی عابر پیاده در سطح شهر یزد طی دو سال گذشته افزود :خوشبختانه با حمایتهای شهرداری و شورای اسلامی شهر ومسئولین     10    عدداز این پلهای عابر پیاده را با مشارکت بخش خصوصی واعتبارات دولتی بدون تحمیل هزینه بر مجموعه شهرداری احداث  و تنها دوعد د از آن پلها و با توجه به نیاز شهر با هزینه شهرداری یزد اجرا شده است .

وی یکی از راههای جلب مشارکت را سهیم نمودن شرکتهای تبلیغاتی در ساخت پلها و اجازه بهره برداری تبلیغاتی برای مدت محدود عنوان نموده و گفت :با این کار شهرداری یزد توانست مقدار قابل توجهی از نیاز شهر را تامین نموده و در این راستا  شهرداری آماده مشارکت با افراد حقیقی و حقوقی می باشد .

 

 

 

 

 

 

 

مهندس آثاری محل نصب پل های عابر پیاده در دوسال گذشته را بلوار مدرس( 4عدد)،بلوار 17 شهریور (2عدد)،روبروی ورزشگاه شهید نصیری (1عدد)،مقابل بیمارستان افشار یزد (1عدد)،مقابل پارک شادی و محل برگزاری نمایشگاه (1عدد)،میدان ابوذر (1عدد)،بلوار شهید صدوقی (1عدد)،ومقابل هتل جهانگردی و آموزشکده فنی شهید صدوقی (1عدد):برای سال جاری نیز 15 محل(که بیشتر سعی شده مناطقی که اقشار آسیپ پذیر تر جامعه ساکن هستند در نظر گرفته شود )تائیدو مراحل مقدماتی  آن انجام شده که تا پایان سال بهره برداری خواهد رسید.

وی در مورد یکی از محلهای احداث پلهای عابر پیاده اظهار داشت :به طور مثال مقابل بیمارستان شهدای کارگر واقع در بلوار مدرس  تنها در سال 83 چهار مورد فوتی را شاهد بودیم که از پرستاران بیمارستان تا مراجعه کننده بیمار را شامل می شد .

وی در ادامه میانگین هزینه احداث پل های عابر پیاده احداث شده را 300میلیون ریال اعلام و اظهار داشت :60درصد هرینه اجرای طرح های ترافیکی شهر یزد از محل اعتبارات استانی تامین شده که لازم است از سازمان مدیریت وبرنامه ریزی و استانداری که نهایت همکاری را در زمینه اختصاص اعتبارات انجام داده اند تشکر نمائیم .

مهندس آثاری در ادامه با اشاره به اینکه اولویت نصب پل‌های عابر پیاده در شهریزد بر مبنای آیتم هایی همچون ازدحام جمعیت عبوری از آن و نیاز مبرمی که برای ایجاد امنیت در آن محل احساس می شود، است افزود : درخواستهای نصب پل عابر پیاده اغلب نیاز به انجام کار مطالعاتی کارشناسی دارد، و در حال حاضر کمیته ای درحوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد با حضور کارشناسانی از حوزه‌های مختلف تشکیل شده که مهمترین کارکرد و وظیفه این کمیته رسیدگی به درخواست‌هایی است که برای نصب پل عابر پیاده مطرح می‌شود تا در صورت تایید کارشناسان برای دارا بودن مشخصه‌های لازم نسبت به نصب پل عابر پیاده در منطقه مورد نظر اقدام شود.

مهندس محسن آثاری پلهای عابر پیاده را برای بهبود وضع ترافیك شهر یزد و آمد و شد عابران بسیار مؤثر دانست و گفت : شهرداری یزد سعی دارد با توسعه و گسترش پلها در نقاط مختلف شهر یزد ، ضمن بالابردن ضریب ایمنی رفت و آمد شهروندان ، مشكلات ترافیكی در معابر عمومی را به حداقل برساند.

مشاور ترافیک شهرداری یزد در ادامه این گفتگو  عوامل موقعیت و سازه ،مصالح،ایمنی،نورپردازی و رنگ ،شرایط اقلیمی را از  مهمترین عواملی دانست كه در طراحی پلهای عابر پیاده سطح شهر یزد در نظر گرفته شده است وافزود :از آنجایی كه این گونه پلها، باتوجه به ضرورت جانمایی، مقابل یا در كنارساختمانها قرار میگیرند، بایستی طوری طراحی شوند تا مانع نورگیری یا اخلال درروند عملكرد همجواریهای خود به وجود نیاورده و چه بسا به دلیل كاركرد خود بر كیفیت فضای اطراف بیفزایند. وباتوجه به اینكه پلهای عابر پیاده نسبت به پلهای سواره رو سبكتر وكوچكتر میباشند، درنتیجه امكان طراحیهای خلاقانه و نوآور كه گاه خود به عنوان عاملی در جهت افزایش انگیزه استفاده از پل مطرح میشود، بسیار است. از اینرومیتوان با توجه به موقعیت، مقدار باری كه میبایست پل تحمل كند، نوع و ویژگیهای طرح (طول، عرض، ارتفاع، تعداد دهانه، شیب و ...)، جنبه های اقتصادی، شرایط اقلیمی (مقاومت در برابر تغییرات اقلیمی)، نوع عبور و مرور و نیز ماندگاری پل از سازه های مناسب در طراحی استفاده شده است . .

آثاری کارشناس ارشد ترافیک شهر یزد درپایان با اشاره به اینکه احداث پلهای عابر پیاده مکانیزه در دستور کارحمل و نقل و  ترافیک شهرداری یزد می باشد گفت :ساخت و نصب هر پل عابر پیاده مکانیزه بین 400 تا 500 میلیون تومان هزینه دارد؛ این در حالی است که ماهانه 3 تا 4 میلیون تومان هم باید صرف نگهداری این پل‌ها شود وبا توجه به هزینه های بالای اینگونه پلها شهرداری یزد در حال رایزنی جهت تامین اعتبارات مورد نیاز می باشد وامیدواریم که حداقل برای مکانهای پرتردد عابر پیاده بتوانیم تعدادی از این پلها را احداث نمائیم که شرط اولیه آن تامین اعتبارات بالای آنهاست .

گزارش تصویری از پلهای اجراشده در شهر یزد :

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا